999 Teka Teki Malaysia dan Jawapan, Haiwan, Manusia, Kenderaan, Buah Buahan, Makanan, Matematik, Tumbuh Tumbuhan dan Lain Lain

  • Whatsapp
Teka Teki Tebak Tebakan

Teka Teki Malaysia dan Jawapan | Teka Teki Haiwan | Teka Teki Manusia | Teka Teki Kenderaan | Teka Teki Buah Buahan | Teka Teki Makanan | Teka Teki Matematik | Teka Teki Tumbuh Tumbuhan | Lain Lain |

999 Teka Teki Malaysia dan Jawapan

  • Anda terkunci di dalam sebuah kereta, dan ada satu penukul di tangan anda. Bagaimanakah caranya untuk anda keluar dari kereta tersebut? Jawapan: Buka kunci kereta je la. Takkan tak pandai.
  • Makan menyelam, tidur bergantung. Apakah ia? Jawapan: Gayung
  • Yang mana satu lebih berat, antara 1kg kapas dengan 1kg emas? Jawapan: Sama berat. Sebab sama-sama 1kg.
  • Gunung apa yang tertinggi sebelum Everest dijumpai? Jawapan: Gunung Everest.
  • Tempat di mana raja dan ratu kena berperang. Jawapan: Catur

Baca Juga : Tebak-Tebakan Agama Islam, Pengetahuan, Islami dan Lainnya

  • Masuk satu lubang terbesar, keluar tiga lubang yang kecil. Jawapan: Baju
  • Saya boleh melihat, tetapi tidak boleh mendengar. Siapakah saya? Jawapan: Mata
  • Dia mempunyai kaki tetapi tidak boleh berjalan? Jawapan: Kerusi dan meja.
  • Boleh nampak, tak boleh pegang. Tanpanya, manusia tak boleh hidup. Jawapan: AIR
  • Bom apa yang boleh menyelamat orang dan tidak pernah meletup? Jawapan: BOMBA
  • Dia selalu datang, tetapi tidak pernah tiba? Jawapan: Esok (kerana apabila tiba, ia menjadi hari ini)
  • Apa beza disini dan disana? Jawapan: Huruf ‘i’ dan ‘a’.
  • Waktu bila jam anda berada pada pukul 0? Jawapan: Waktu untuk baiki jam.
  • Apa benda yang kita boleh tengok dengan cermin tetapi tak boleh ditengok dengan mata kepala kita sendiri? Jawapan: Telinga

Baca Juga : Tebak Tebakan Susah dan Jawabanya, Logika, Sulit dan Lainnya

  • Menyepit bukan ketam, mencangkung bukan monyet. Apakah ia? Jawapan: Chopstick
  • Saya berada di atas air, tetapi tidak boleh berenang, ataupun bergerak. Siapakah saya? Jawapan: Jambatan
  • Katak diterbalikkan jadi katak. Kopi di terbalikkan jadi? Jawapan: Tumpah la.
  • Didalam banyak-banyak kasut, kasut apakah yang ramai orang cari? Jawapan: Kasut yang hilang.
  • Ia boleh pecah tanpa disentuh. Apakah ia? Jawapan: Janji
  • Kalau seseorang itu kemalangan jatuh ke dalam gaung, apa yang masih hidup? Jawapan: Cukai Jalan.
  • Dalam banyak-banyak mee, mee apa yang ramai? Jawapan: Meeting
  • Pen apakah yang boleh dimakan? Jawapan: PENadol. Hehehe. Gurau saja.
  • Dalam banyak-banyak jam, jam apa yang busuk? Jawapan: Jamban
  • Burger apa yang buat kita gembira? Jawapan: Bergembira.
  • Dalam banyak-banyak mata, mata apakah yang paling besar? Jawapan: Matahari
  • Banyak-banyak motor, motor apa yang tiada enjin? Jawapan: Motorola
  • Bermata tidak pandai melihat, bercakap tidak ada bunyi. Apakah ia? Jawapan: Pen
  • Ia sebesar istana, tetapi lebih ringan daripada udara? Apakah ia? Jawapan: Bayang-bayang istana
  • Kenapa batu tenggelam di dalam air? Jawapan: Sebab batu tidak tahu berenang.
  • Badannya hijau, matanya merah dan berjalan mengundur. Tahinya pula berwarna kelabu. Siapakah dia? Jawapan: Lingkaran nyamuk.
  • Ada seorang lelaki, dia sedang memberus gigi sambil bersiul. Bagaimanakah dia boleh melakukan kedua-dua perkara tersebut dalam satu masa? Jawapan: Sebab dia berus gigi palsu.
  • Saya ada 3 mata, dan satu kaki. Siapakah saya? Jawapan: Lampu Isyarat.
  • Tetamu duduk di dalam kenderaan ini, tetapi pemilik duduk di luar. Jawapan: Pengayuh beca.
  • Macam mana cara kita nak berhentikan air terjun? Jawapan: Tangkap gambar, nnti berhentilah dia.
  • Dalam banyak-banyak mas, mas apa yang orang tak nak? Jawapan: Masalah
  • Dia ada banyak kaki bukan binatang, dia lalu ikut landasan bukan keretapi. Apakah bendanya? Jawapan: Zip.
  • Batu apakah yang tidak akan pernah dijumpai di dalam laut? Jawapan: Batu kering.
  • Ada ekor bukan binatang, ada kepala bukan manusia. Apakah ia? Jawapan: Tauge
  • Nak mencari sikit punya la susah, tapi bila dah dapat dibuang, apa bendanya? Jawapan: Tahi hidung
  • Apakah persamaan antara kain jemuran dan telefon? Jawapan: Bila dah ‘kringg’ boleh angkat.
  • Terang kecil, gelap besar. Apakah ia? Jawapan: Anak mata.

Baca Juga : Tebak Tebakan Bahasa Jepang, Di Copet, Botak dan Lainnya



  • Ada sungai tak ada air, ada pokok tak ada buah, ada rumah tak ada orang. Apakah ia? Jawapan: Peta
  • Kadang-kadang memakai baju lelaki, kadang-kadang pula memakai baju perempuan. Siapakah dia? Jawapan: Hanger baju/Pengantung baju.
  • Makan percuma, minum percuma, bahkan tidur pun percuma. Tetapi peliknya tiada seorang pun sukakan tempat ini. Tempat apakah ini? Jawapan: Penjara
  • Dalam banyak banyak kuih, kuih apa yang bukan kuih? Jawapan: Kuey Teow (Kuih-Teow)
  • Saya ada 3 kepala 4 tangan 5 kaki. Siapakah saya? Jawapan: Penipu
  • Benda apa kalau kita ikat, baru boleh jalan? Jawapan: Kasut
  • Perkataan apa yang dieja salah di dalam kamus? Jawapan: SALAH
  • Rambut putih namanya uban, rambut merah namanya dye, kalau rambut hijau namanya? Jawapan: Rambutan belum masak.
  • Siapakah yang hilang kepala di waktu pagi, dan ada semula kepala di waktu malam? Jawapan: Bantal.
  • Ianya berasal dari kayu, namun tidak boleh digergaji. Apakah itu? Jawapan: Habuk kayu.
  • Ada berapa bulankah yang mempunyai 28 hari? Jawapan: Semua 12 bulan.
  • Tujuh orang gadis berteduh didalam sebuah payung. Tetapi, tiada seorang pun di antara mereka yang basah. Bagaimana mereka melakukan itu? Jawapan: Kerana hari tidak hujan.        
  • Menghabiskan masa dilantai atau tanah, tetapi tidak pernah kotor. Siapakah dia? Jawapan: Bayang-bayang.
  • Kalau gunung didaki, daki? Jawapan: Disabun la.
  • Kalau seorang diri anda berani, jika beramai-ramai anda takut. Apakah itu? Jawapan: Menyeberangi jambatan yang hendak runtuh.
  • Apakah jenis payung yang kebanyakan orang bawa semasa hari hujan? Jawapan: Payung yang basah.
  • Bagaimanakah cara yang terbaik untuk mengelakkan topi yang dipakai di kepala jatuh? Jawapan: Jangan pakai.
  • Yang palsu laku, yang asli tak laku, Apakah itu? Jawapan: Gigi. Mana ada orang beli gigi asli kan.
  • Kotak apa yang tak boleh buka? Jawapan: Kotak penalti.
  • Dua nombor yang berada di mana-mana sahaja? Jawapan: 7 11.
  • Nampak di bawah tapi cari di atas? Jawapan: Bumbung bocor.
  • Dalam banyak-banyak ubat, ubat apa yang dicipta bukan untuk menyembuhkan penyakit tetapi membunuh? Jawapan: Ubat nyamuk.
  • Buang isi ambil kulit. Apakah ia? Jawapan: Tong sampah.
  • Lagi tengok, lagi tinggi. Apakah ia? Jawapan: Kening
  • Benda ni kalau dimakan habis, tak makan pun habis. Apakah ia? Jawapan: Ais.
  • Pegang boleh, ambil tak boleh. Apakah ia? Jawapan: Bayang-Bayang.
  • Tambat dia gemuk, lepas dia kurus? Jawapan: Kelambu

Baca Juga : Tebak Tebakan Bahasa Inggris, Lucu, Romantic, Gombal dan Lainnya

  • Ramai orang tahu cara membukanya, tetapi tiada siapa pun tahu cara menutupnya. Apakah ia? Jawapan: Telur
  • Apa yang anda lakukan jika melihat orang hijau? Jawapan: Lintas jalan.
  • Kita tarik semakin jauh, kita hulur semakin dekat. Apakah ia? Jawapan: Bendera.
  • Dalam banyak-banyak rumput, rumput apa yang kambing dan lembu tak makan? Jawapan: Mesin rumput. Hehehe. Jangan marah.
  • Kolam dikelilingi rumput. Apakah itu? Jawapan: Mata
  • Negara apa kalau dibuang 1 huruf jadi benda, kalau dibuang 2 huruf jadi manusia? Jawapan: ITALI. Buang 1 huruf jadi TALI, buang 2 huruf jadi ALI.
  • Seorang lelaki membeli kereta berharga RM100,000 namun dia tak perlu membayar satu sen pun. Bagaimana dia melakukan itu? Jawapan: Memang la tak perlu bayar satu sen pun, tapi kena bayar RM100,000.
  • Askar putih dalam gua. Apakah itu? Jawapan: Gigi
  • Bagaimana caranya menulis tanpa menggunakan pen? Jawapan: Gunakan pensil.
  • Benda apa yang warna dia sama dengan nama dia? Jawapan: Coklat
  • Apakah yang bulan Disember ada, dan bulan lain tiada? Jawapan: Huruf “D”.
  • 1 kadang-kadang, 2 jarang-jarang, 3 sikit-sikit, 4 banyak-banyak. Apa dia? Jawapan: No plat kenderaan(bilangan angka)

Teka Teki Haiwan dan Jawapan

  • Ikan apakah yang boleh diberhentikan sementara? Jawapan: Ikan paus (ikan pause).
  • Sudah tua semenjak lahir lagi. Apakah ia? Jawapan: Burung kakak tua.
  • Kadang putih, kadang hitam, kadang hilang di langit. Jawapan: Awan
  • Apa dia, kucing ada tetapi binatang lain tidak ada? Jawapan: Anak kucing.
  • Kenapa biri-biri putih lebih banyak makan daripada biri-biri hitam? Jawapan: Kerana biri-biri putih lebih banyak di dalam dunia ini.
  • Ayam apa yang tidak boleh dilihat, dan tidak boleh dipegang? Jawapan: Ayam yang hilang.
  • Ada misai bukannya kucing, ada poket bukan kanggaroo. Apakah ia? Jawapan: Doraemon
  • Kenapa hidung lembu berair? Jawapan: Kerana lembu tak tau nak kesat hidung.
  • Antara penyu dan telur yang mana boleh makan? Jawapan: Penyu, sebab dia ada mulut.
  • Ayam apa yang bertelur di mana saja? Jawapan: Ayam betina.
  • Datuk siapakah yang boleh terbang? Jawapan: Datuknya burung.
  • Ahmad bin Abu, kambing bin apa? Jawapan: BINatang
  • Banyak-banyak binatang, binatang apakah yang kurang adab? Jawapan: Kutu. Sebab dia duduk di atas kepala.
  • Pada suatu hari, ibu monyet membawa 2 ekor anaknya berjalan-jalan sambil melintas jalan, bila sampai di seberang, ibu monyet itu menyatakan ”selamat kita 5 beranak”. Kenapakah ibu monyet menyatakan demikian sedangkan mereka hanya 3 beranak sahaja? Jawapan: Sebab monyet mana pandai mengira.
  • Ada berapa jenis ikankah di dalam laut? Jawapan: Ada 2 jenis iaitu jantan dan betina.
  • Lembu apa yang tak makan rumput? Jawapan: Lembu yang takda selera.
  • Dalam banyak-banyak semut, semut apa yang kalau kita pijak kepala dia, dia tak mati? Jawapan: Semut pakai topi keledar.

Baca Juga : Tebak Tebakan Artis, Lucu, Sepedaan dan Lainnya




  • Dalam banyak-banyak binatang, binatang apa yang tak boleh tengok matahari? Jawapan: Katak di bawah tempurung.
  • Binatang apa yang telurnya saja yang boleh makan, tapi tuannya tak boleh makan? Jawapan: Penyu
  • Dalam banyak-banyak kucing, kucing apa yang ada 9 kaki? Jawapan: Kucing duduk kat kaki 5.
  • Bila gajah jadi monyet, lalu singa jadi monyet dan kambing juga jadi monyet maka monyet jadi apa? Jawapan: Monyet Jadi Banyak.
  • Antara ekor tikus dengan ekor lembu, yang manakah lebih panjang? Jawapan: Ekor tikus. Pasal ia cecah tanah/lantai.
  • John berjalan-jalan di tepi pantai, dia terjumpa duit RM 1 juta dan seekor ikan. Namun John tidak mengambil RM 1 juta, tetapi John mengambil ikan, kenapa John mengambil ikan? Jawapan: Sebab John seekor kucing.
  • Lalat yang tidak terbang dipanggil apa? Jawapan: Lalat berjalan.
  • Saya seekor burung. Saya boleh berdiri, boleh baring tetapi tidak boleh duduk. Siapakah saya? Jawapan: Penguin
  • Ada 10 ekor itik di kali 2, jadi berapa? Jawapan: Jadi 8, kerana 2 ekor bermain di kali.
  • Lembu apa ada sembilan kaki? Jawapan: Lembu kat kaki lima.
  • Kucing apa ada tiga kaki? Jawapan: Kucing cacat.
  • Apakah yang mempunyai 8 mata tetapi tidak boleh melihat? Jawapan: 4 ekor arnab buta.
  • Jauh macam ambulan, dekat macam doktor. Siapakah dia? Jawapan: Nyamuk. Pasal dari jauh dah berbunyi. Bila dah dekat terus suntik.
  • Bilakah masanya biri-biri ada 8 kaki? Jawapan: Bila mereka duduk berdua.
  • Mengapakah seekor gorilla mempunyai hidung yang sangat besar? Jawapan: Kerana mereka mempunyai jari yang besar. Kalu lubang hidung kecik, macamana nak korek hidung.
  • Seekor monyet, tupai, dan burung berlumba memanjat pokok kelapa. Di antara monyet, tupai, dan burung, yang manakah akan mendapatkan pisang terlebih dahulu? Jawapan: Mereka panjat pokok kelapa, mana boleh dapat pisang pulak.
  • Asal dari ayam, tapi tak sebut ayam. Apakah itu? Jawapan: Telur tembelang.
  • Binatang apa yang paling besar dalam dunia? Jawapan: Ikan paus celup tepung. Lebih besar dari ikan paus biasa.
  • Malam dia hidup, siang dia mati. Siapakah dia? Jawapan: Ikan. Bila kena siang dia mati la.
  • Ikan apakah yang tidak mempunyai kepala, ekor, sisik, dan ingsang? Jawapan: Bebola ikan.
  • Bagaimana anda tahu carrot itu baik untuk mata anda? Jawapan: Sebab arnab tidak pernah pakai cermin mata.
  • Binatang apa yang orang cari dapat duit? Jawapan: Lintah
  • Waktu manakah bilamana seekor gajah itu duduk di atas pagar? Jawapan: Waktu untuk baiki pagar.

Baca Juga : Tebak Tebakan Anak, Lucu, Sd, Tk dan Lainnya

Teka Teki Manusia dan Jawapan

  • Ia tak makan, tapi makin lama makin panjang. Apakah itu? Jawapan: Rambut
  • Dalam diri kita, apa yang paling manis? Jawapan: Jari. Sebab ada jari manis.
  • Kenapakah doktor menutup mulut dan hidung semasa melakukan pembedahan? Jawapan: Kalau dia tutup mata nanti tak nampak la nak melakukan pembedahan.
  • Tukang apa yang kalau kita panggil dia, dia tengok kat atas? Jawapan: Tukang gali kubur.
  • Kelmarin, Abu dan Kundur pergi ke sebuah restoran untuk makan tengah hari. Setelah selesai makan, semua pesanan dibayar lalu pergi. Tapi Abu dan Kundur tidak membayar makanan itu. Siapakah yang membayarnya? Jawapan: Kelmarin(Kelmarin disini adalah nama orang).
  • Ada seorang wanita yang sarat mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa isteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir, dinamakan Sarimah. Kenapa? Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan.
  • Buah apakah yang orang sayang, tapi tak boleh dimakan? Jawapan: Buah hati.
  • Terang kecil, gelap besar. Apakah ia? Jawapan: Anak mata.
  • Ada seorang buta berjalan kaki. Semasa dia berjalan, ada satu lubang depan dia tapi dia boleh elak. Kenape dia boleh elak? Jawapan: Sebab dia buta sebelah mata.
  • Bagaimana cara paling cepat untuk gemuk? Jawapan: Masuk ke dalam sarang lebah.
  • Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok apa tumbuh dulu? Jawapan: Dua-dua tak tumbuh pasal Pak Ali tanam separuh je.
  • Lelaki ini mengunting rambut beberapa kali sehari. Tetapi dia tetap juga memiliki rambut. Siapakah dia? Jawapan: Tukang gunting.
  • Seorang lelaki keluar pada hari hujan lebat tanpa membawa sesuatu pun untuk melindunginya. Tetapi rambutnya tidak basah. Bagaimana dia melakukan itu? Jawapan: Dia seorang botak.
  • Jika anda terjumpa mayat manusia dan bangkai binatang di suatu tempat, yang mana akan anda tutup terlebih dahulu? Jawapan: Hidung la.
  • Ketika kecil pakai yang besar, bila besar pakai yang kecil. Apakah ia? Jawapan: Pampers
  • Bapa Fakhrul mempunyai 4 orang anak, mereka ialah Ahmad, Ali, Abu dan…? Jawapan: Fakhrul.

Teka Teki Kenderaan dan Jawapan

  • Apa yang mahal pada BMW? Jawapan: Huruf W. Cuba tukarkan W ngan X. Jadi BMX. Kan murah tu.
  • Ada orang ni nak naik bas. Dia ada 50 sen saja. Tambang bas ke tempat dia nak pergi tu 60 sen. Macam mana dia nak pergi ke tempat tu? Jawapan: Dia buat muka seposen je. 50 sen + 10 sen = 60 sen.
  • Besar, putih, bersayap, serta masin. Apakah itu? Jawapan: Kapal terbang jatuh dalam laut.
  • Dalam banyak-banyak bas, bas apakah yang tak boleh bergerak? Jawapan: Bas Stop.
  • Kalau bas berhenti, apa yang turun dulu? Jawapan: Meter bas.
  • Bayangkan, anda berada di dalam sebuah bot yang sedang karam dan buaya sedang menanti untuk memakan anda. Bagaimanakah caranya untuk anda menyelamatkan diri? Jawapan: Berhenti membayang.
  • Ada sebuah basikal, ada tayar, lepas tayar tempat duduk, lepas tempat duduk ada besi, lepas besi, ada handle, lepas handle apa? Jawapan: Kalau lepas handle jatuh la.
  • Pada suatu hari, sebuah kapal layar pergi ke China untuk menyaksikan sukan olimpik. Kapal itu belayar menuju ke arah timur. Kemanakah asap kapal itu akan pergi? Jawapan: Kapal layar mana ada asap.
  • Kenapa kalau naik teksi kita tak bayar duit dulu? Jawapan: Sebab duit dulu tak laku.
  • Bila beli kereta apa yang dapat free? Jawapan: Free Gear.   
  • Jika anda menunggang motorsikal, tiba tiba ada 2 ekor binatang iaitu ular dan biawak melintas maka yang mana satukah dahulu anda akan pijak? Jawapan: Brek motor.
  • Kenderaan apa yang paling banyak tayar kat dunia ni? Jawapan: Kapal Kargo bawak tayar.

Teka Teki Buah Buahan dan Jawapan

  • Dilihat dari jauh seperti epal, dilihat dari dekatpun seperti epal, tetapi ianya bukan epal. Jadi apakah itu? Jawapan: Gambar epal.
  • Buah durian dan kelapa jatuh atas kepala, yg mana akan sakit? Jawapan: Kepala la yang sakit.
  • Bila makan pisang, buang kulit, tapi kalau makan kulit, buang apa? Jawapan: Buang tebiat.
  • Bilakah masanya anda teruskan ketika merah, dan berhenti ketika hijau? Jawapan: Ketika makan tembikai.
  • Buah apakah yang tiada otak? Jawapan: Semua buah tiada otak.
  • Ada tak betik yang bahaya kalau di makan? Jawapan: Ada, kalau di makan di tengah-tengah jalan.
  • Gelas apakah yang tidak boleh dituang dengan jus epal? Jawapan: Gelas yang sudah terisi penuh.
  • Dalam nenas ada apa? Jawapan: Spongebob

Teka Teki Makanan dan Jawapan

  • Antara makanan popular di Malaysia adalah sate. Soalannya, kenapa dinamakan sate? Jawapan: Tanya Dina la, kenapa Dina makan sate.
  • Kalau kita makan kita berasa, kalau kita tak makan pun kita berasa. Apakah itu? Jawapan: Makanan. Kerana kalau tak makan kita akan berasa lapar.
  • Dalam banyak-banyak mi, mi apa yang boleh makan dengan ais? Jawapan: Milo ais.
  • Banyak-banyak nasi, nasi apa yang boleh bergerak? Jawapan: Nasi pattaya(4 tayar).
  • Makanan apakah yang di dalamnya ikan, dan di luarnya ayam? Jawapan: Ikan sardin cap ayam.

Teka Teki Matematik dan Jawapan

  • Yang mana satu lebih berat, antara 1kg kapas dengan 1kg emas? Jawapan: Sama berat. Sebab sama-sama 1kg.
  • Kalau 1+1=2, jawapan lain dia apa? Jawapan: Jawapan lain dia salah la.
  • Yang mana satu betul, 18 + 19 ialah 36 atau 18 + 19 adalah 36? Jawapan: Kedua-dua salah. Kerana 18 + 19 = 37
  • Kalau kamu bijak matematik, sila jawab soalan ini 3x + =…? Jawapan: Kenyang. 3 kali tambah memang kenyang la.
  • Ada 10 ekor itik di kali 2, jadi berapa? Jawapan: Jadi 8, kerana 2 ekor bermain di kali.

Teka Teki Tumbuh Tumbuhan dan Jawapan

  • Kamu koyak dan buang kulit saya, tetapi saya tidak menangis. Bahkan kamulah yang menangis. Siapakah saya? Jawapan: Bawang
  • Dalam banyak-banyak bunga, bunga apa yang berwarna hitam? Jawapan: Bunga tayar.
  • Banyak jenis haiwan yang bertelur. Namun bagi bunga ada satu jenis sahaja yang bertelur. Bunga apakah itu? Jawapan: Bunga Telur.



Related posts